УРОК №1

Тема: 

Графічні можливості мови програмування Турбо Паскаль. Процедури і функції для побудови графічних зображень. 

Мета:

навчальна: ознайомити учнів з графічними можливостями мови програмування Турбо Паскаль та процедурами і функціями для побудови найпростіших графічних зображень.
 виховна: виховувати любов до предмета, бережне ставлення до шкільного майна, почуття відповідальності.
 розвиваюча: розвивати інтерес до комп’ютерної техніки, увагу, пам’ять, абстрактне мислення, уміння 
Обладнання: комп’ютери.
Тип уроку: викладання нового матеріалу.

 

План уроку

№ п/п

 

Етапи уроку

 

Час, хв

 

Організаційно методичні вказівки

1

 

Організаційна частина

 

1-2

 

 

2

 

Оголошення теми і мети уроку

 

1-2

 

 

3

 

Вивчення нового матеріалу

12-15

Розповідь

4

 

Закріплення нових знань.

15-20

Практичний метод: робота на комп’ютері.

5

Підведення підсумку уроку

 

3-5

 

 

6

Домашнє завдання

 

3-5

 

 

 

Хід уроку
І.Організаційна частина, перевірка відсутніх (2хв.)
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. (1-2 хв.) Тема уроку: Графічні можливості мови програмування Турбо Паскаль. Процедури і функції для побудови графічних зображень.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу. (12-15 хв.)
Починаючи з версії 4.0, до складу Турбо Паскаля включена потужна бібліотека графічних підпрограм Graph. Ця бібліотека в загальній кількості містить понад 50 процедур і функцій, які дозволяють керувати графічним екраном. Для того щоб її підключити необхідно в наступному рядку після Program написати команду Uses Graph.
При запуски програми з середовища Турбо Паскаля екран знаходиться в текстовому режимі роботи, тому програма яка використовує графічні можливості комп’ютера, повинна певним чином ініціювати графічний режим роботи. Для цього використовується процедура InitGraph. Записується так
InitGraph(driver, mode,path);
де driver – змінна типу Integer, яка визначає тип графічного драйвера.
mode – змінна типу Integer, яка задає режим роботи графічного адаптера.
path – вираз типу String, який місить ім’я файлу драйвера і, можливо, шлях його пошуку.
Ініціювання графіки на Турбо Паскалі має такий вигляд:
(учні записують в зoшит)
driver:=detect;
InitGraph(driver, mode,’’);

Після того, як буде ініційований графічний режим і програма виконає всі потрібні операції потрібно перейти в текстовий режим – команда CloseGraph;
CloseGraph – завершує роботу адаптера в графічному режимі і переходить в текстовий режим.
Багато графічних процедур і функцій використовують координати екрану. Ці координати задаються відносно лівого верхнього кута, який в свою чергу має координати 0, 0. Таким чином, горизонтально координати екрану збільшується зліва на право, а вертикально – зверху вниз.
В мові програмування Турбо Паскаль є такі процедури, завдяки яким можна малювати найпростіші геометричні елементи. Серед них:
(учні записують в зшит)
PutPixel(x, y, color) - виводе на екран точку з координатами х, у і кольором Color причому колір задаються або числом від 0 – 15 або константою: green – зелений, red – червоний.
Line(x1, y1, x2, y2) – викреслює лінію з координатами початку – х1, у1 і кінця х2, у2.
Circle(x, y, r) – викреслює коло з координатами центра х, у і радіусом r.
Rectangle(x1, y1, x2, y2) – викреслює прямокутник за координатами кутів: х1, у1 – лівого верхнього; х2, у2 – правого нижнього.
Причому всі координати – це змінні типу Integer.
Для зміни кольору використовують такі процедури:
SetColor(color) – встановлює поточний колір color для ліній і символів які виводяться.
SetBkColor(color) – встановлює колір фону – color.
Для виводу текстового повідомлення потрібно скористатися процедурою Outtextxy(x,y,text) яка виводить текст в координатах х, у, причому змінна text має тип String і містить текст який виводиться.
ІV.Закріплення нових знань. (15-20 хв.)
Робота на комп’ютері: учням роздаються роздруковані зразки програми яку вони повинні набрати і зрозуміти. Потім кожному дається певне завдання щось змінити в цій програмі. Також унчі можуть перевірити знання за допомогою гри-кросворд та гри-пазл, також будуть цікавими такі ігри як гра на встановлення відповідності, гра-сортувальник та гра-шибениця.

V. Підведення підсумку уроку.( 3-5 хв.)
Таким чином, ми на сьогоднішньому уроці познайомились з графічними можливостями Турбо Паскаля. Тепер давайте дамо відповіді на такі запитання:
1. Як ініціювати графіку?
2. Від чого і як відраховуються координати?
3. Яка процедура викреслює точку і як вона записується?
4. Яка процедура викреслює лінію і як вона записується?
5. Яка процедура викреслює коло і як вона записується?
6. Яка процедура викреслює прямокутник і як вона записується?
7. Якою процедурою змінюються поточний колір ліній які виводяться і якою – фон?
VI. Домашнє завдання. (3-5 хв.)
Опрацювати конспект.

УРОК №2

Мета уроку:

1. Познайомити учнів з поняттям мови програмування;

2. Навчити учнів розрізняти мову програмування від середовища програмування;

3. Розвивати вміння виділяти головне у розглянутомі матеріалі, порівнювати, узагальнювати, логічно викладати свої думки;

4. Привити інтерес до предмету інформатики.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Прилади та матеріали: операційна система Windows, мова програмування Turbo Pascal;

І. Актуалізація знань.

1) Що таке операційна система?

2) Які операційні системи ви знаєте? В чому полягає між ними різниця?

3) Яке призначення табличного редактора Microsoft Exel;

4) Які діаграми підтрмує Microsoft Exel;

5) Як створювати діаграми і проводити елементарні розрахунки у Microsoft Exel;.

6) Який формат підтримує Microsoft Exel? Що таке книга?

II. Вивчення нового матеріалу.

Поняття мови програмування. Середовище програмування.

За допомогою мови програмування можна створювати різноманітні програми, програмні засоби і алгоритми. Існує багато мов програмування. Серед них: Basic, Turbo Basic, CI, Fortan, pascal, QBasic….Всі вони мають в собі багато спільного: службові, зарезервовані слова, алфавіт і синтаксис.....В загально-освітніх закладах України учні вивчають мову програмування Turbo Pascal, яка була створена на початку 70 років минулого століття про¬фесором Н.Вірт зі Швейцарії. Вона названа на честь французького ма¬тематика і філософа Блеза Паскаля (1623-1662) — винахідника пер¬шої у світі механічної обчислювальної машини. Мова вважається найбільш досконалою порівняно з іншими мовами програмування, її використовують для розв'язування різноманітних задач. Слід розрізняти мову програмвання від середовища програмування. Середовище програмування – більш широке поняття... В основі її лежить мова програмування, різноманітні допоміжні програми, візуальні компоненти, за допомогою яких створюють прогрпмний продукт. Наприклад, середовище програмування Borland Delphi використовує мову програмування Object Pascal. Знаючи мову програмування, можна легко застосовати при написанні складних програм середовище програмування Borland Delphi.

Отже, за допомогою мови програмування можна складати елементарні та складні програми. Програми складаються з синтаксичних конструкцій, які назива¬ть командами (операторами, вказівками, реченнями). Команди будуються з лексем — неподільних елементів мови: слів, чисел, символів операцій тощо. Слова поділяються на службові, стандартні імена та імена (ідентифікатори), які користувач дає різним об"єктам.

Система програмування ТР. 7.0.

Система програмування ТР. 7.0. служить для створення програм. За допомогою даної системи можна створювати різноманітні математичні, графічні та інші програми. Запуск програми: D:\Tp7\turbo.exe. Склавши відповідну програму, та запустивши її на виконання, у випадку відсутності помилок , можна переглянути результат програми.

Гарячі клавіши:

ALT+X - вихід;

CTRL+F9 – запуск програми на виконання;

ALT+F9 – перевірка програми на нявність помилок, компіляція програми;

ALT+F3 – закриття поточної програми;

F1 - довідкова система;

F2 – збереження програми;

F3 – відкриття програми;

ALT+F9 – перехід до іншої програми;

F10 - вхід у меню.

Зберігається програма у файлі з форматом *.pas.

Ознайомлення з мовою програмування pascal; Практична робота;

Завдання: Ознайомитися з мовою програмування pascal; Запустити Pascal. Створити новий документ, засвоїти гарячі клавіши....Переглянути довідкову систему.Та протесувати такі ігри як гра-кросворд та гра-пазл.

Підсумок уроку:

На сьогоднішньому уроці учні навчилися розпізнавати різницю між мовою програмування та середовищем програмування та ознайомилися з основою мови програмуання turbo pascal.